چند نکته کلیدی در تهیه و ارسال رزومه

چند نکته کلیدی در تهیه و ارسال رزومه

 

در دنیای امروز که همه چیز با سرعت در حال تغییر و پیشرفت می باشد بسیار حائز اهمیت است که ما نیز برای عقب نماندن از قافله تغییرات و هنچنین بهره گیری از فرصتها بوجود آمده، خود را با این تغییرات هماهنگ و بروز نماییم.

امروزه برای کسانی که در جستجوی فرصتهای جدید شغلی برای مشاغل با حقوق و مزایای بهتر و یا حتی شغل اولیها، داشتن یک رزومه استاندارد و کامل، اگر نگوییم مهمترین، قطعا یکی از موارد بسیار مهم در این راستا می باشد. لذا در این مقاله سعی خواهیم کرد به موارد کلیدی و مهم در تهیه یک رزومه استاندارد بپردازیم و بخاطر داشته باشیم که در این زمینه نظرات و مقالات بسیاری در اینترنت موجود می باشد که بعضا نظرات شخصی و تجربی می باشد و هر شخص در نهایت باید با در نظر گرفتن شرایط خود و کاری که برای آن رزومه اش را تهیه می نماید اقدام به تهیه رزومه خود نماید.

 

یک رزومه حرفه ای و استاندارد میتواند شانس کارجو را تا حد بسیار زیادی در یافتن کار مورد نظرش بالا ببرد و اکثر کارفرمایان نیز خواهان دیدن رزومه کارجویان قبل از هرگونه جلسه و یا قراردادی با آنها میباشند این مطلب به تنهایی نشان از اهمیت یک رزومه میدهد خواه آن رزومه برای یافتن شغل دلخواه باشد و یا ادامه تحصیل در یک مرکز آموزش عالی.

در زمان ارسال رزومه خود به نکات زیر توجه فرمایید:

  • اکثر کارفرمایان بین 10 تا 12 ثانیه به یک رزومه نگاه میکنند.
  • بهترین زمان برای ارسال رزومه، چهار روز اول آگهی استخدام و بهترین ساعات ارسال از 6 تا 10 صبح می باشد.
  • رزومه باید واضح، دارای پیوستگی و طراحی شده برای شغل درخواست شده در آگهی استخدام باشد.
  • این مقاله برای کارجویانی است که مایلند رزومه نویسی خود برای بالا بردن شانس گرفتن وقت مصاحبه از کارفرمایان تقویت نمایند.

اهمیت یک رزومه:

رزومه شما مهمترین مدرکی است که در هنگام ثبت نام و یا جستجوی کار ثبت مینمایید. رزومه جنگجوی خط مقدم شما در هنگامی است که شما اولین شانس برای معرفی خود به کارفرمای بالقوه خود دارید. مدیران منابع انسانی شرکتها  و کارفرمایان جویای نیروی کار بطور متوسط 10 تا 12 ثانیه برای مرور هر رزومه وقت صرف مینمایند، پس بسیار حائز اهمیت است که از هر ثانیه بیشترین استفاده را ببریم و بدانیم که چگونه نقاط قوت و تمایزات خود را نسبت به بقیه کارجویان در رزومه خود نمایش دهیم.

بنا به نظر سایت Zippiz research، رزومه های حرفه ای نه تنها برای گرفتن زمان مصاحبه از کارفرمایان مناسبند، بلکه میتوانند به دریافت حقوق و مزایای بیشتر تا حدود هفت درصد، برای کارجو نیز بیانجامند.

 

چند نکته ساده در رزومه نویسی که میتوانند باعث برجسته و متمایز شدن رزومه شما شوند

 

بسیار دشوار خواهد بود که در یک صفحه تمام تواناییها و تجربیات خود را بیان نمود، اما راههای بسیاری وجود دارد که میتوان رزومه خود را جذابتر کرد بدون آنکه آن را شلوغ و خسته کننده کرد. برخی از آن موارد بقرار زیر می باشند:

  • رزومه خود را مختصر و مفید بنویسید

قانون یکم در نوشتن رزومه این است که آن را کوتاه و مرتبط با موضوع تهیه کرد. قانون کلی این است که مطالب خود را در یک صفحه قرار دهیم مگر آنکه دلیل خیلی موجه و خوبی برای صفحات اضافه داشته باشیم.

یک راه مناسب برای آنکه رزومه ای پیوسته داشته باشیم آن است که فقط تجربیات مرتبط اخیر خود را در رزومه قید نماییم. معمولا درج جزییات تجربیات کل دوران کاری در رزومه فکر خوبی نمی باشد.

بیشتر متخصصین امر کاریابی و رزومه نویسی پیشنهاد میکنند که تنها سوابق و تجربیاتی را در رزومه خود بیان نمایید که مربوط به 10 تا 15 سال گذشته شما میشوند. رزومه شما باید متمرکز، شفاف و دارای پیوستگی زمانی باشد.

 

  • یک غالب اصلی برای رزومه خود بسازید

کارفرمایان از اصالت و خلاقیت خوششان می آید. درست است که داشتن یک غالب رزومه حرفه ای میتواند کمک کننده باشد ولی سعی کنید که خیلی متعصبانه نیز از آنها پیروی نکنید و سعی کنید برای خود یک غالب شخصی طراحی و آماده کنید. یکی از مدیران شرکت SPHR که مدیر عامل Kainos Capital می باشد میگوید:” من رزومه هایی را که با استفاده از غالبهای آماده مایکروسافت فرستاده میشوند را نگاه نمیکنم، زیرا معتقدم که کارجویان باید از آنها بعنوان یک راهنما استفاده کنند و برای خود رزومه تهیه (طراحی) نمایند.”

 

پس سعی کنید حتی المقدور فرمت خود را در تهیه رزومه داشته باشید تا توانایی های شما قابل شناسایی تر باشد. بعنوان مثال اگر مدارج ترقی را در یک شرکت بسرعت طی کرده اید حتما این مطلب را در رزومه خود مورد توجه خاص قرار دهید. این نوع موارد وزن توانایی های شما را بیشتر میکند. سعی نمایید که تواناییهای خود را بر اساس یک نظم منطقی بگارید تا چنانچه کارفرما تمام رزومه شما را مطالعه ننمود موارد مهم را (که در ابتدا باید به آنها اشاره شود) حتما خوانده باشد.

 

  • مهارتها و تجربیات مرتبط را برجسته نمایید

استفاده از یک رزومه برای تمام فرصتهای شغلیی که برای آنها اقدام میکنید روش درستی نیست. در عوض، رزومه شما باید شغلی را که برای آن اقدام میکنید را هدف قرار دهد. مطمئن شوید که مهارتها و تواناییهایی که برای آن کار کارفرما آگهی داده در رزومه شما اولویت داده شده اند و مواردی که در رزومه قید میکنید در ارتباط مستقیم با فرصت شغلی اعلام شده می باشند. 3 یا 4 سمت و یا تجربه پیشین که بنحو احسنت مهارتهای شما را برجسته میکنند برای اخذ فرصت شغلی جدید انتخاب کنید. عموما کارفرمایان موجز گویی را میپسندند و نیازی نیست که تمام سمتها و مشاغلی را که تا کنون داشته اید را بیان کنید.

چنانچه شما تجربه کاری مستقیمی با فرصت شغلی مورد نظر ندارید، لازم است کمی خلاق باشید و تجربیات دیگری که دارید را بیان نمایید. سعی نمایید تجربیات خود را با فرصت شغلی اعلامی به نحوی منطقی ارتباط دهید و نشان دهید که چگونه میتوانید آن تجربیات را برای بهره رساندن به شرکت و یا کارفرمای جدید بکار ببندید.

 

  • نتایج سوابق کاری خود را با عدد و رقم (مستند) نمایش دهید

موقعی که شما در باره سوابق کاری خود مینویسید، ایده خوبیست اگر موفقیتهایی را که از آن صحبت میکنید در غالب عدد و رقم بیان نمائید. اینکار باعث میشود تا دست آوردهای کاری شما برجسته تر و برای مدیر منابع انسانی شرکت استخدام کننده نیز دید شفافتری نسبت به نقش شما در محل کار قبلیتان ایجاد شود.

 

  • طراحی یک تصویر از شغلی که میخواهید (Career Snapshot)

اخیرا، متخصصین حوزه کاریابیهای بین المللی متقاضیان کار را به حذف بخش “Objective” در رزومه های خود تشویق میکنند و بجای آن از آنان میخواهند که یک متن خلاصه که به آن “Career Snapshot” میگویند را در بالای رزومه های خود بگنجانند.

یکی از متخصصین معتقد است که با اینکار برای خود یک برند که بطور خلاصه بازگوکننده مهارتها و ارزشهای منحصر بفرد شماست ارائه نموده اید. این متن با چندین بولت که برجسته کننده تجربیات و دستاوردهای شما می باشد ادامه خواهد یافت. هر آنچه در این بخش آورده میشود باید در ارتباط مستقیم با فرصت شغلیی باشد که برای آن اقدام مینمایید.

یک سوم نخست رزومه شما بخش ارزشمند رزومه شما می باشد، بنابر این یک خلاصه قوی برای جلب نظر کارفرما و یا مدیر استخدام کننده خلق کنید!

به این قسمت رزومه خود بعنوان پاسخ با این سئوال که: ” چگونه در یک جمله تجربه شغلی خود را شرح میدهید؟” نگاه کنید. این بخش کوتاه یک فرصت می باشد تا تمام تجربیات و مهارتهای مهم که در ارتباط مستقیم با فرصت شغلی انتخابی شما است جمعبندی گردند.

 

  • متن خود را بهینه کنید

اگر یک شرکت از سیستم Applicant Tracking System(ATS) استفاده کنند و بخشی یا تمام رزومه شما مورد بررسی این نرم افزار قرار میگیرد و اگر تشخیص دهد رزومه شما در مورد فرصت شغلی درخواستی آنها نمی باشد مدیر بخش استخدام آن شرکت به احتمال بسیار زیاد رزومه شما را بدون مطالعه رد خواهد کرد! بهمین خاطر پیشنهاد میگردد تا متقاضیان کار در خارج از کشور باین نکات توجه ویژه ای داشته باشند و برای رد شدن از سد ابتدایی اینگونه شرکتها تلاش نمایند تا به فراخور فرصت شغلیی که برای آن اقدام مینمایید رزومه خود را تهیه و تنظیم کنید. برای انکار لازم است تا بدقت متن کارفرما و شرح وظایف و انتظارات را مطالعه نموده و سپس اقدام به انتخاب کلمات و واژههای مناسب نمایید تا سیستم فوق برای شما دردسر ساز نشود سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که در متن آگهی استخدام بکار رفته اند برای اینکار میتوانید کل آگهی استخدام را در نرم افزار Word-Cloud Generator کپی-پیست نمایید تا ببینید کدام کلمه بیشترین تعداد تکرار را داشته و سپس همان کلمات را در رزومه اتان بگنجانید. همچنین شما میتوانید یک بخش دیگر بنام

“Core Competencies” یا “Area of Expertise” در رزومه خود ایجاد کنید تا در آنها تمام قابلیتها و مهارتهای خود را فهرست نمایید سپس هنگامی که تجربه خود را بیان می کنید، آن مهارت ها را تکرار کنید.

 

  • فراتر از شرح وظایف شغلی خود فکر کنید

کارفرمایان و یا مدیران استخدام شرکتها علاقه ای به خواندن شرح وظایف شغلی شما ندارند. آنها مایلند مثالهای دقیق از دستاوردهای شما در مشاغل قبلی شما که در آنها درخشیده اید و باعث پیشرفت کارفرمای قبلی شده اید و اینکه چگونه یک کار متفاوت در کار جدیدی که برای آن رزومه داده اید میخواهید انجام دهید، ببینند. مثلا بگویید: “شما در کار قبلی خود در مدت زمان 6 ماه، هزینه های انجام کار را تا 23% کاهش داده اید”. این به احتمال خیلی زیاد برای کارفرمای جدید شما بسیار جذابتر از این است که بگویید شما دارای 30 سال تجربه فروش هستید.

  • زبان و کلمات صحیح را بکار ببرید تا متمایز شوید.

توصیفات پیش پا افتاده و کم رنگ از وظایف و دستاوردهای شغلی شما هیچ لطفی به شما نمی کند.

سعی نمایید از کلمات قوی و اثرگزار استفاده نمایید مانند: “Achieved”, “Designed”, “Improved” و “Established” . این کار باعث میشود تا نشان داده شود شما درباره مطالبی که بیان مینمایید اعتماد بنفس دارید. ولی دقت نمایید توضیح مختصری هم درمورد دستاوردها و مطالبی که با کلمات قوی نوشته اید بیان نمائید. کلماتی مانند: “Result-driven”, “Professional”و “Detail-oriented”  حاوی اطلاعات مفید کمتری هستند و بهتر است بجای آنها عناوین شغلی پیشین استفاده گردند.

 

  • لیست صفحات اجتماعی مجازی خود را بیان کنید.

امروزه خیلی از کارفرمایان صفحات اجتماعی مجازی کارمندان و یا متقاضیان کار در مجوعه خود را بررسی مینمایند. با ارائه آدرس صفحات خود زمان را برای آنها ذخیره و یک لینک از آن صفحات را بر روی رزومه خود نیز قراد دهید. مطمئن شوید در صفحات شما مطلب خاصی که با سیاستهای شرکت و یا کارفرمای شما مغایرت دارد وجود نداشته باشد. این صفحات بعضا مانند شمشیر دولبه عمل میکنند، هم میتوانند فرصتی برای ارائه مواردی که در رزومه نیستند باشند و هم در برخی موارد منصرف کننده کارفرما از استخدام کارجو بنا به محتویات پروفایل معرفی شده.

 

  • کنترل و بررسی رزومه برای یافتن خطاهای احتمالی

چندین بار رزومه خود را مطالعه نمایید و برای اطمینان از عدم وجود خطاهای املایی و یا فرمتی رزومه خود را به کسانی که دارای صلاحیت می باشند نیز نشان دهید تا آنان نیز آن را چک نمایند.

خطاهای رایج عبارتند از:

غلطهای املایی، گرامری، نقطه و علامتگذاری، فرمتها، فونت، الاینمنت، فاصله گذاری و عناوین.

 

 

 

 

تهیه و نگارش: مهندس بابک سروری

کاریابی بین المللی باستیان شرق

 

 

 

 

 

 

نوشتهٔ بعدی
شرایط دریافت بیمه بیکاری در کانادا

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست